Monday, October 4, 2010

Tiramisu in the making

Salam....smlm aku buat majlis makan2 ringkas sempena raya...terlanjur tu..celebrate ler bday anak aku yg kecik Si Akim..yg ke-4 thn...kek bday dia julung2 kali nyer aku mengambil risiko utk buat sendiri...n today aku n share ngan korg hasil eksperimen cabuk ku ini..silakan....

ni bhn2nyer...yg sedeynyer "lady finger" xde setelah 3  hari pencarian di cold storage, tesco, jusco dan di  kedai2 kek berhampiran...so, aku gunalah london roll vanilla with milk cream
london roll yg telah di bukak plastiknyer...sensitif london roll nih..lembut sesangat..so, ms wat keje membuka plastik dia kena handle with care..huhu
cream  cheese dicampurkan ngan whipped cream...kalo pakai "lady finger", biasa aku pukul cream cheese, whipped cream n gula icing...sbb lady finger x berapa manis...since aku guna london roll, aku xler letak gula icing sbb london roll tu dah manis..nanti manis melekat lak jdnyer..

pukul sampai lembut...tangan kenit tu tangan si Akim...mmg rajin nolong dia nih...kek ni pun utk bday dia.. :)
ni rupa creme cheese n whipped cream yg dh kena pukul habis-habisan :)
ok..sesi susun menyusun dh tiba! biasa aku wat tiramisu serve dlm bekas jek..nk makan main ceduk2 jek..tp this time nk kena kuarkn dia sbb nk wat kek bday si Akim tu...risau gak kek tu lembik xleh berdiri..haish...carik2 bekas yg seswai pun xde...yg ada pun bentuk dia x berapa nk square...ahhh! blasah je lar....ok, utk memulakn sesi menyusun nih, aku alas bekas ngan plastik dulu...lpas tu aku letak creame cheese...then, susun london roll yg dh dicelup ngan air nescafe...(nengok next pic)
bancuh nes dlm air suam..xyah buh gula...nih kegunaannyer utk celup london roll
lepas dh susun london roll, lapis kn ngan creame chesse...ulang proses nih sampai abissss
ni ler si Akim yg rajin sgt nolong ibu :)
ada satu london roll yg cacat! perisa pandan! cuba teka yg mn? naper tetiba ada pulau pandan jauh ketengah? sbb uje abg si akim dh sebat satu london roll milk creame tuh...dah x cukup korum...sib bek ada london roll perisa pandan yg Yatt (salah sorg member kamcing aku) bagi anak aku ms beraya umah dia semalam..huhu...lepas tu masuk freezer...biarkn lagi bagus 24jam
yes! deko time! x pandai sebenornyer...(kek nih after 24hrs kt freezer..oklah kuarkn dia dr bekas cuma bentuk herot2 ket) icing instant kaler hitam aku jumpe kt cold storage ms misi mencarik "lady finger" (lain yg di carik, lain plak yg dpt), m&m sket utk meriah2kn kek tu..sbb aku dpt rskn hasilnyer nnti tah pape..huhu...and edible image toy story nih plak aku tempah  nih kt http://www.edibleprint.com.my/ 




luar dia aku sapu ngan creame chesse....huduh benor rupe dia,,,
tabur2kn ngan serbuk koko

ni ler al-hasilnyer....x semenggah sungguh...ermmm "practice makes perfect" ye tak??? (nk sedapkn hati..huhu)
SUDUT ILMIAH plak...jgn tau buat jek tp xtau asal usul mende yg di buat...ok Tiramisu nih asal dr itali...fuyooo!! ianya x di masak e.g bakar/kukus etc...masuk dlm freezer jek..jd amatlah seswai bg anda2 dan saya yg tidak mempunyai oven  di rumah..heheh..Tiramisu nih biasa serve lembik2...main cedok2 jek nk mkn dia..bahan utama dia ialah biskut "lady finger" or "savoy" (yg aku carik mcm nk rak! tp x dpt..huhu), mascarpone cheese (yg ni pn payah nk dpt..biasa kt cold storage n leh tahan mahal!), whipped creame...serbuk koko n kopi...Asal-usul dan pencipta tiramisu sering menjadi bahan perdebatan, tapi bole ler dikatakan baru dlm era pembuatan kek..dia bknnyer klasik or resepi kuno. Tiramisu tak pernah dengar dalam mana2 rujukan masakan hingga tahun 1983. Dalam buku La marca gastronomica terbitan tahun 1998, Fernando dan Tina Raris menulis bahawa tiramisu adalah kek penemuan baru. Walaupun demikian, keduanya menyebut bahawa resepi tiramisu iras2 dengan resepi kek hidangan penutup yang dimuat di buku masak Yunani. Selain itu, Fernando dan Tina Raris mengutip artikel yang menyebut tiramisu diciptakan di kota Treviso pada tahun 1971.
Berbagai literatur masakan, termasuk majalah masakan Vin Veneto terbitan tahun 1981, Giuseppe Maffioli dan Annibale Toffolo menyebut ahli kue Roberto Linguanotto (Loly Linguanotto) dari rumah makan "Le Beccherie" di Treviso sebagai pencipta tiramisu. Kisah lain mengatakan kek ini berasal dari kota Siena. Sejumlah ahli masakan mengatakan tiramisu dibuat sebagai penghormatan bagi Cosimo III yang datang mengunjungi kota Siena. Begitulah adanyer...wallahualam..

rujukan gue

http://id.wikipedia.org/wiki/Tiramisu




No comments:

Post a Comment