Sunday, April 24, 2011

~~mata ikan~~

helo!!
Nak citer kt korang mlm nih pasal mata ikan..mmg di akui aku mmg hantu mata ikan...lagi2 kalau mata ikan merah...hurmmmm nekmat!!! tapi yg aku nak citer kali nih bukan mata ikan yg berenang di periuk...tapi mata ikan yg berenang2 dlm mulut aku nih...huwaaa!!! sakit wooooooo....dlm erti kata lain ialah ulser kt dlm mulut..x kiralah kt bibir ker, lidah ke, anak teka ke...korang pun mesti pernah mengalaminyer kan???
ni bkn aku punya ok! sekadar ilustrasi..
gambar ulser di ambil dilink ini
Masalah mata ikan aku nih dh berzaman..mmg dh jadik teman karib...skrg nih jek aku ada sekalik 3 mata ikan! huhuhuhu...dr aku tadika lagik aku selalu kene mata ikan nih...dolu2 yg aku ingat ubat dia ialah garam!!! hadoi mak kau! berair mata, mengeliat2 bila mata ikan tu digaram2kan...lepas tu mak aku cuba ler survey2 petua nk ubat mata ikan yg lebih mild...alternativenyer dia sapukan margerin kt mata ikan aku...mmg x berapa nk sakit ler mata ikan tu..baiknyer pun idak..huhu..kalau di bawakkan aku ke doktor...pasti doktor kata aku nih kurang minum air! aku mmg xleh terima...berbotol2 air aku teguk..lopeh tu dia bg vitamin...kurang vitamin katanyer...paperjelah doc...n lastly dia bg ubat sapu...masa tu Bonjela ler yg femes...leh tahan pedih gak bila dibubuh bonjela tu...tapi sib baik ada rasa memanis....relief sket...masa tu nak makan pun xde selera..sakit....huhuhu
Tapi setelah puluhan tahun pengalaman dlm dpt mata ikan nih...dah kira kategori otai..xyah paper ubat pun aku leh survive! makan pun x kisah..belasah jek segala bapak yg pedas2...tapi ada gak sekali sekala aku applykan gak ubat sapu...tapi no more Bonjela...yg aku pakai sekarang nih nama dia Oral Aid...korang leh dapatkan di mana2 klinik atau di farmasi-farmasi....kesannyer amat menakjubkan...sebab ubat nih bila di sapu...tempat ulser tu akan jadik kebas.. rasa dia ada pahit2 manis..oklah...hihi....best weh!
So, klu korang mmg tak tahan dengan mata ikan sila dpt kan Oral Aid di klinik2 atau farmasi2 berhampiran... ^_^

Sekian, wassalam..

3 comments: