Sunday, April 10, 2011

from blurrrrrr to clearrrrrrrr????

Helo,
hari jumaat lepas on 1st apr, aku pegi pusat Lasik. Nanti aku citer pekenda lasik nih k.
Sblom pegi utk pemeriksaan lasik ni, aku di arahkan utk tidak memakai contact lens selama seminggu. Pd hari nk buat pemeriksaan plak aku xleh mengenakan apa mekap di wajah dan juga perfum. Ini utk mengelakkan dr traces of apa debris dr bhn tersebut melekat pd bijik mata aku dan akan menyebbkn nnti ms pemeriksaan lasik suitability jd x tepat.
Memula sampai aku disambut oleh amoi berbangsa cina yg comel dan ramah. Masa tu optometris tu x sampai lg, aku tunggu dlm 15 minit. Debaran mmg ada walaupun rawatan ini bole dikatakan as low risk, painless.
Sampai jek en. Optometris, aku dibawa ke satu bilik utk check tahap kerabunan aku. Dia komen power aku agak tinggi (700++),tp ada patient yg lg tinggi dr and succesfully buat lasik. Lepas check power diheretnyer aku ke lg satu bilik golap, kt sini depa nk check ketebalan kornea..and kt sini ler citer luka hampaku bermula..wuwuwu..lepas dh di check, korneaku x cukup ketebalan..utk lasik normal memerlukan sekurang-kurangnyer 500micron ketebalan kornea dan aku punya hanya 475micron jek..adussss..hampa hati hatiku..terasa mcm di"april fool"kn jek hari tu..huwaaaa!
Walaubagaimanapun, doktor tu ckp, ada rawatan utk golongan kornea nipis mcm aku nih..namanyer "epilasik" adeh! Aku x tau ujung pgkal epilasik nih, menurut doktor, rawatan nih memerlukan ms penyembuhan lebih lama berbanding normal lasik yg boleh healed almost immediately..dn epilasik nih hanya boleh dibuat sekali je seumur hidup..yg mn normal lasik boleh berulang-ulang..owh..aku kene reconsider balik..aku kene carik lebih maklumat about epilasik especially ttg testimoni patient yg dh buat epilasik..
Balik dr pusat rawatan lasik tu, aku terus menuju ke redbox walaupun tempat tu baru nk bukak pintu huhuhu..aku nk karok! Tensi! Frust..tp mungkin ada hikmah sebaliknyer..
Berbalik kepada lasik..mungkin ada yg sedia mklum n mungkin ada yg x pernah dengar pun mengenainyer. . In my next entry i will explain about this..so, tunggu ye. .:-)
sekian, wassalam
Published with Blogger-droid v1.6.8

No comments:

Post a Comment