Monday, April 11, 2011

Again....From BluRRR to cLeaRRR???

ni ler tempat yg aku pegi..tp last2 x buat..huwaaa!!!!!
Helo!
As promised in my previous post from blurrrrrr to clearrrrrrrr????, hari nih aku citer serba ringkas apa mende lasik, epilasik segala...bgtau detail-details kang bukan korg jek yg pening..dengan aku2 sekali pening!

Kita mula dengan APAKAH ITU LASIK??
LASIK stand for Laser-assisted In Situ Keratomileusis. Rawatan memperbaiki penglihatan nih lebih menjurus kepada rawatan kosmetik utk lebih  cantik.. convenient..daripada pki spek or contact lens.. den.gan menggunakan kaedah laser. Harga utk rawatan ini can be about RM4-10K for both eyes bergantung kepada mjenis-jenis lasik yg dijalankan. Kebanyakan masalah seperti rabun jauh, rabun dekat, penuaan mata (presbyopia) dan silau misalnya, boleh dipulihkan kaedah pembedahan laser ini.
Masa rawatan hanya mengabil masa kurang dar 20minit sahaja dan selepas itu anda terus bole buang ke tepi cermin mata! (macamanalah  mak tak terpengaruh din non! huhu). The treatement can say as nearly painless and immediately healed..

APAKAH ITU EPILASIK??? (ni ler yang doktor tu suh aku buat!!! yg membuatkan aku was-was & frust nonggeng kejap! huhuhu)
Epi-lasik stand for Epithelial Laser In-Situ Keratomileusis. Umumnya, ia tidak jauh beza antara Lasik. Rawatan ni biasa dorang suggest pada mereka-mereka yang memiliki kornea yang nipis dan tisu yang tidak sesuai untuk dibuat flap menerusi kaedah Lasik (macam aku lerrrr). Juga mungkin pilihan mereka yang terbabit dalam sukan lasak misalnya gusti atau di kalangan pegawai keselamatan (part nih aku start ada rasa konfiden sket ler ngan epilasik nih)
Dalam prosedur epilasik, microkeratome membuat satu flap nipis pada lapisan kornea (epithelium). Ia dilakukan tanpa sebarang pemotongan tanpa penggunaan alkohol.

Disebabkan aku di sarankan untuk buat epilasik..maka post aku nih akan lebih bias kepada epilasik..ok! ni tindakbalas biologi..x dapek nk ngelaks..huahuahua

Mmg buruknyer epilasik nih ialah proses penyembuhan dia agak lama..seminggu gitew...as compare to LASIK yg almost immediately...TETAPI....epilasik nih tahan lasak gitu..kalau normal LASIK, org terlanggar muka or mata..with any reason..risiko utk kornea mata beralih sgt tinggi...ish3x...sbb tu epilasik amat seswai utk peninju2..abg2 polis..askar,,, :)

Normal lasik jugak akan mengalami dry eyes or scratchiness yang lebih severe as compare to EPILASIK (aiceh!)

Kesimpulannyer..EPILASIK nih recudes risk of complication....hurmmmmm.....will i consider back to do EPILASIK???

Lasik dan Epilasik Flap


Sekian, wassalam
References
http://berita-harian-online.com/pulih-mata/
http://www.laser-eye-surgery-review.com/epi-lasik-vs-lasik.html

2 comments:

  1. assalamualaikum...
    sesuai jg ngn sy y pakai spek ni ye...
    but kos dia mahal la...kena tgu keja dulu la...

    ReplyDelete
  2. anda ditag...
    http://mutiarahati88.blogspot.com/2011/04/jom-join-bloglist-frommetoyou.html

    ReplyDelete