Thursday, September 30, 2010

Perbuatan terkutuk di mlm hari...

haish...korang nih..pantang nmpak tajuk sensasi! nk nengok jek..jgn salah paham..perbuatan terkutuk yg aku lakukan di mlm jumaat nih bknnyer yg "tut" tp aku tlah melakukan aktiviti luar biasa dimana yg aku sendri x sangka2...hah! nk tau mende...teruskanlah membaca...

aku amat berterima kasih lah ngan sbb sudi share resepi..sebenornyer aku wat eksperimen buat popcorn! jadik beb! sgt teruja! karamel lagi!

video nih ms biji corn tu ngah meletup2 pop! pop! aku lupa nak amik ms initial stage...
ms memula tu, aku cairkn butter n minyak masak sampai berasap....lepas tu masukkan biji jagung kering...ada jual kt jusco, tesco or cold storage..masukkan biji jagung sama level ngan butter+minyak yg cair tu...lepas tu cepat2 tutup piuk tu..kalo x...mmg berterbangan ler pop corn tu...


nengok tu! terangkat tutup piuk dia! kt resepi kata...stop api bila bunyi pop! dah abisss...tp cam x abis2 pun bunyi pop.......bau2 hangit  dh mula menerawang dah...bila bunyi pop dh jadik kaddang-kaddang...aku pun x tunggu lagi arrr sbb bau hangit dh makin menusuk2 kalbu.....al hasilnyer jeng3x!!


penuh satu piuk!!!! lepas tu transfer bekas lain utk gaul ngan karamel....kena cepat sbb karamel senang beku..


akim really enjoy it! x yah beli2 lg dahhhh...beli dvd jek


lesson learned
guna salted butter...
karamel tu buat biar lelebih sket...lg ngancam!
pop corn tu kembang 5-6x ganda! jadi segenggam cukup utk medium piuk..kalo x nanti xde space dia nk kembang...n nanti x sumer kembang n some akan rentung..huhuhu mcm yg kt bwh nih....xpe dimaapkan sbb 1st time! korang try arrr!!! :)

Rujukan gue:-

3 comments:

  1. Ko samer le cm aku...
    Aku pun wt pop corn...
    Skrg dah jd business...
    Isnin ni ade tmpahan 70 bungkus
    kih kih kih

    ReplyDelete
  2. Asal x kuar name?
    ko tau ker saper?
    Akak ni...

    ReplyDelete
  3. lorrr akak kew,,pilih name/url kalo nk disclosed nama...anyway thanks for comment.. :)

    ReplyDelete