Tuesday, September 28, 2010

Aku Sukew Sgt kt Mr SusHi & Ms Sashimi!! 寿司, 鮨, or 鮓?


Sebut jek sushi ada yg nk termuntah! (kalo yg tekak jawanyer masih tebal lg arrr..jgn mare yek wak..hihi) ada yg menjuih...ada yg geli....hurmmmm x kurg gak yg teruja! mcm aku! iye, aku ler...
Topping dia...tebal! nasik ciput jek! kalo kt sini....topping dia...senipis kertas, nasik dia bapok segenggam! huhu
alarrrr..aku ni sebenarnyer baru jek brkecimpung dlm dunia sushi nih...tapi bukan dlm bab masak memasak sushi..tp bab mencekik sushi.. :) adalarrr dlm 4-5 tahun berjinak2 dlm dunia pemakanan sushi nih....ms memula cuba tu beli kt jusco jek...tah! rs mcm nk try jek..saje tingin nk taw rs dia caner...xde plak  ms rasa tu mcm nk terkembang2 tekak ke...mkn jelar mcm biasa...xde perasaan paper...sushi king x berapa brani nk masuk ms tu...takutttttt...yelarr..takut duit noreh x mampu nk membayornyer....cian....huhuhu 

lopeh tu, belajau2 mkn sashimi ms kompeni anto gi seminar Malaysian-Japan Plactics conference in 200X...fuhh!  (kt mesia jek...) 3 hari berturut2 di servekan ngan japanese cuisine including sushi and sashimi..apa lagi! aku lantak habis-habisan....xde plak rasa2 cam weird ke..geli geleman ke..mual2 ke....bole plak masuk ngan tekak jawa aku nih...

tp hari biasa selain hari luar biasa....jusco and sushi king je lah tempat melepas gian...tp expectation aku berubah  bila kompeni aku hanto aku pegi conference kt negara asal Sushi...negara matahari terbit...iaitu...Jepun....balik dr sana...tekak aku cam x leh terima sushi2 yg biasa aku mkn...aku x jumpa sama mcm yg aku cuba di sana...dkat sn aku ada satu lagi mende feveret baru yg aku x dpt jumpa lagi kt mesia nih....n tekak nih terngiang2 nk mkn mende tu...mende tu ialah......jeng3x...ikura...dlm bahasa omputehnyer...salmon roe...dlm bahasa kita...telur ikan salmon! bapok giler sedap menda alah nih.....dia bulat2 cam pearl kaler oreng..dlm dia ada cecair....nekmat dia x terkata...sedap!!
mesti korg teruja nk nengok rupa mende yg aku dok puji melambong2 kn??? 
taraaaa!!!!!!

Yg bulat cam pearl kaler oreng tu ler ikura..nih bento set mcm nasik campur ler...yg aku mkn nih shredded salmon with ikura...nasik dia mcm nasik sushi gak...dia serve ngan halia jeruk..yummy!
lagi closed up for ikura nih..nengok pic kt bwh nih..
menggiurkan??????
dah pueh merapu..meh kita ke sudut ilmiah plak...jgn malas2X!!!
korang mesti biasa sgt dengor sushi kan? alar sushi aku tw..kan? kita belajor serba sikit pasal sushi dulu ok murid2x! jgn tw nk mencekik jek....ok...sushi nih adalah sejenis makanan jepun terdiri drpd nasik yg dimasak ngan sejenis cuka yg di rolled ngan dried pressed seaweed (nori) then, di "topping"kn ngan ikan or makanan laut yg lain...slalunyer raw ler topping dia...tp skang di dh byk modification to suit ngan selera owrg skrg...or budaya negara tertentu...cthnyer..dah ada sushi yg topping dia rendang! haruuuu...
sejarah dia plak...ada yang mengatakan makanan sushi muncul dari negara tenggara Asia. Sesetengah restaurant di Tokyo masih mengekalkan perkhidmatan membuat sushi secara tradisional, dipanggil ‘narezushi’ yang dibuat dengan ikan guramin yang segar. Pada tahun 1700, seorang chef bernama Yohei mula membuat kombinasi ikan mentah dengan nasi ‘vinegared’ dan maka dari situ kita ketahui bahawa sushi mula dicipta. Terdapat dua jenis sushi yang terkenal iaitu jenis Kansai dari Bandar Osaka di bahagian Kansai dan Edo dari Tokyo. Bagi mereka yang membuat sushi, mereka dipanggil sebagai master sushi chef atau ‘shokunin’ yang bekerja secara keras dalam pembelajaran membuat sushi. Untuk mempelajari membuat sushi yang bermutu perlulah mempelajari dari ‘shokunin’ seperti tradisi seorang samurai.

Cukup ler tu pasal sushi...bkn nk amik diploma in sushi pun ye tak?? 

serba ringkas bout sashimi plak....sashimi nih...raw seafood yg di sliced nipis2..n serving dia sama ler cam sushi...kicap, halia jeruk and wasabi..sejarahnyer plak...ada pendapat yang mengatakan tabiat memakan potongan daging segar tanpa dimasak adalah sama tuanya dengan sejarah manusia, kt Jepun kekal melarat2 habit tu sampai ke generasi skrg di sebabkan faktor geografinyer yg merupakan negara kepulauan yg kaya ngan hasil laut segar yang dapat dinikmati sepanjang tahun, sehingga tabiat mencekik raw seafood segar masih di amal dr zaman ke zaman. Wallahualam...

Rujukan gue...




No comments:

Post a Comment