Helo,
Lama gitu kan memalaskan diri ke dapur...bukan x ke dapur langsung..tapi menunyer tu-tu jugak...xde yg ngancam! kang baper kali nk post resepi menu sama ye tak?? tapi..this time ada len sket...aku buat nih last week..cuma xde kesempatan nk posting jek...
Resepi kali ini di beri nama : Tempe Ikan Bilis Chilli Crispy
Bahan-bahan:-
Tempe (suka ati korang nk byk mn)
Ikan bilis (pun suka ati korang nk nyk mn)
Cili boh
Gula
minyak untuk menggoreng
 |
| tempe tu kan korang hiris nipis-nipis lepas tu goreng sampai garing macam keropok sama jugak ngan ikan bilis |
 |
| Lepas tu korang buang sikit minyak..tinggalkan sket jek untuk tumis cili boh...cili boh tu korang tumis sampai garing...aku x guna bebawang untuk buat tempe nih...lepas tu korang letak gula...sambal tu bior memanis sket...biarkan sambal tu sejuk baru gaulkan ngan tempe n ikan bilis..kalau x lemau...hilang garing dia...n then...leh simpan dlm bekas kedap udara...siap! |
Nota kaki: Buat pengetahuan korang...masa aku dah tumis cili...baru aku nmpak gula aku kehabisan stok! hampeh kan???? jadinyer x sedap ler tempe aku tuh! aku simpan wat pekasam for 2 days sampai aku beli stok gula...bila stok gula dah ada...dengan cerdik pandainyer aku tuangler tempe/bilis cili tu dlm kuali..panaskan kuali....taburler gula pasir kat ateh tempe tu....nak tau apa jadik tempe aku???? huh! tempe aku jadik kuih bepang!!!! huhuhuhu
Morale of the story: sebelom masak...check stok dapur dulu ye puan-puan...:P
Sekian, wassalam...